פרגולה יכולה להיות התוספת המושלמת לכל בית. היא מרחיבה את מרחב המחייה כשהיא מגנה על השטח שתחתה מפני השמש החמה, הגשם והרוח. חלק מהפרגולות נראות כמבנים עצמאיים וחלקן מחוברות מצד אחד למבנה הקיים (נקראות גם פרגולות תלויות) כששני הסוגים משמשים לאותו הצורך את כל פרגולה תיראה שונה לחלוטין.

היום ברור כי פרגולות יכולות להיות הדרך הידידותית והפשוטה ביותר להפוך את הגינה לשימושית יותר. ברגע שיש לנו מרחב חיצוני מוגן אנחנו יכולים לארח תחתיו, הילדים יכולים לשחק באזור וכל רגע בחוץ הופך להרבה יותר מפנק.

המרכיבים שהופכים את הפרגולה לחלק בלתי נפרד מעיצוב החצר

הפרגולה הופכת באופן מידי לחלק משמעותי בעיצוב החצר. בין אם תכננו לבנות את הפרגולה כחלק מתהליך הבניה של הבית ובין אם אנחנו מתכננים אותה אפילו שנים לאחר שעברנו, ישנם מספר מרכיבים שמשפיעים על הנראות שלה ומכאן על העיצוב של כל המרחב החיצוני שלנו. זה הזמן להסתכל על המרכיבים השונים, לגזור ולשמור לרגע בו נתחיל בתכנון.

סגנון בנייה

נתחיל מכך שישנם סוגים שונים של פרגולות כשאפשר להפריד בין אלו אשר עומדות עצמאיות ותלויות. הפרגולה אשר עומדת על עמודים יכולה להיות צמודה למבנה והיא יכולה לעמוד כמבנה עצמאי בכל מקום בגינה שלנו. פרגולה זו נחשבת ליציבה מאד, היא מתאימה לכל מרחב ללא מגבלת גודל, אך חשוב לדעת כי בשל בסיס המבנה היא תופסת יותר מקום.

האפשרות הנוספת העומדת לרשותנו היא פרגולה תלויה אשר לפחות בצד אחד מחוברת לקיר המבנה כך שאין צורך בעמודים שתומכים בגג. המראה המרחף נחשב לאסתטי ומרשים כשאין עמודים אשר מסתירים את הנוף. לצד זאת יש להביא בחשבון כי יתכנו מגבלות מבחינת התוספות וכי יש להביא בחשבון את מגבלת הגודל כשהיא תוכל להתאים לשטחים קטנים יחסית.

חומרים

החומרים השונים משפיעים על העיצוב של החצר ועל הנראות שלה לאורך השנים. העץ הוא חומר טבעי וחם אשר מגיע בשלל גוונים וטקסטורות. העץ נחשב לפשוט לעיבוד באופן יחסי ומכאן שניתן ליצור ממנו שלל עיצובים. הוא מעניק תחושה נעימה וטבעית אך יש לשמור עליו לבצע עבודות תחזוקה שוטפות בהתאם לסוג העץ.

חומר נפוץ נוסף הוא האלומיניום שמביא איתו יתרונות של חוזק, משקל קל המתאים לפרגולות תלויות וגדולות וכן עמידות גבוהה בפני מזג האוויר (שמש וגשם). מבחינת העיצובים ניתן למצוא שלל אפשרויות כולל פרגולות אלומיניום דמוי עץ שיאפשרו לנו ליהנות מכל העולמות.

הצללה

סוג הגג יכול להשפיע על מידת ההצללה ועל האסתטיקה של הפרגולה והחצר כולה. ישנן אפשרויות הצללה שונות כולל גג עץ, סככת במבוק ואפילו רעפים יוכלו להתאים במצבים מסוימים. כל אפשרות משפיעה על העיצוב ומשפיעה על החוויה שלנו בישיבה בחוץ בכל פעם מחדש.

בתכנון המרחב יש להתייחס להגנה שאנחנו רוצים להשיג. האם חשוב לנו לשבת בחוץ גם כשגשום, האם חשוב לנו שלפחות חלק מהאור יוכל לחדור פנימה לאזור ולהתחשב גם בעבודות התחזוקה שידרשו, אם ידרשו. העיצוב של הגג ישפיע על העיצוב של הפרגולה כולה ושל כל מרחב החצר שלנו.

הפרטים הקטנים

הפרגולה יכולה בקלות להשפיע על כל האווירה בחצר. מעבר לבחירת החומר והעיצוב הכללי כדאי לזכור כי ישנם ״פרטים קטנים״ שיכולים לעשות הבדל גדול. אחד הדברים שעלינו לחשוב עליו הוא התאורה בחלל החיצוני כאשר אנחנו יכולים להוסיף תאורת תקרה ולקשט את עמודי הפרגולה (בהנחה שהיא לא תלויה) ובכך להשפיע על כל האווירה בחוץ.

תוספת של מאוורר תקרה יכולה להיות גם כן מצוינת ולהשפיע גם על העיצוב וגם על ההרגשה בחוץ. עוד אלמנט שיכול להשפיע על העיצוב הוא אדניות כשבתכנון נכון הצמחים יכולים ״ליפול״ או להפך, לטפס על הפרגולה. החצר היא המרחב שאנחנו רוצים לצאת אליו ומצפים ליהנות מהרוגע, הנינוחות והצל שהפרגולה מעניקה לנו.

סגנון בניהבאופן כללי נפריד בין פרגולות תלויות לאלו על עמודים אך ישנן גם פרגולות סגורות, חשמליות ונוספות שכדאי לשאול עליהן מראש.
חומריםהפרגולות יכולות להיות משלל חומרים כולל פרגולות אלומיניום, עץ ואלומיניום דמוי עץ.
הצללהההצללה יכולה להיות ברמות שונות, מהצללה חלקית ועד מלאה. כמו כן ישנה אפשרות לבחור פרגולה חשמלית ולשלוט במידת הצל בכל רגע נתון.
פרטים נוספיםלפרגולה אפשר להוסיף פריטים כמו אדניות, מאוורר תקרה וכמובן גם תאורה.