אחסון נכון של אופנועים וקטנועים הוא אחד המרכיבים החשובים ביותר בשמירתם לאורך זמן. סככות שמתקינים לאחסון כלי רכב דו-גלגליים מספקות הגנה מאקלים כמו שמש, גשם ולחות, אך אחסון בסככה לבד אינו מספיק בכדי למנוע בלאי ושחיקה של רכיבים חשובים. ולכן יש מספר פעולות חשובות שעלינו לנקוט כדי להבטיח עמידות מקסימלית של האופנוע או הקטנוע.

בישראל, שבה התנאים האקלימיים משתנים תכופות, חשוב בעיקר להגן על הרכב מפני נזקי שמש ישירה, קורוזיה שנגרמת מלחות, וגשמים כבדים. סככה מספקת הגנה ראשונית, אך ישנם דגשים נוספים ששווה להתייחס אליהם. כך למשל, אם אתם מחפשים אחסון מתאים לרכבי כביש גדולים, כמו אופנועי כביש, יש לשים דגש גם על תחזוקת המנוע, הרטיבות האופיינית והחום הקיצוני של הקיץ הישראלי.

חשיבות ההגנה התרמית

בעת אחסון אופנוע או קטנוע בסככה, חשוב לטפל בהגנה מפני חום. השמש הישראלית החזקה עלולה לפגוע בציפויים חלשים כמו פלסטיקה, צבע וגלגלי גומי. גם בסככה מוצלת, האוויר באזור יכול להתחמם מאוד. הפתרון – כיסוי נוסף שיחסום את קרני השמש ויאורר את הכלי.

בחרו כיסוי אפקטיבי עם חומר מבודד חום המאפשר לגוף האופנוע לנשום. כיסוי לא מאוורר עלול להוביל ללחות הנצמדת לכלי, מה שמעלה את הסיכון לקורוזיה. עמידות מקסימלית לטווח ארוך תלויה במניעת חימום יתר, דבר חשוב במיוחד באקלים הישראלי הקיצי.

מניעת קורוזיה ונזקי לחות

אחד הנזקים הנפוצים באופנועים המאוחסנים לאורך זמן הוא קורוזיה, בעיקר בשל לחות. גורמי מזג האוויר כמו לחות, רטיבות וגשם עלולים להצטבר בסביבת הכלי. זמן רב תחת השפעה זו יוביל לחלודה בחלקי מתכת מסוימים, ובאופן כללי יפגום באיכות המנוע.

כדי להימנע מכך, חשוב למקם את האופנוע על משטח יבש בתוך הסככה. אם הסככה מוגנת מכול עבר, יש לדאוג לאוורור תקין כדי לשחרר לחות. ניתן להוסיף שכבת בידוד מתחת לכלי בנוסף לכיסוי חסין מים ואוורירי לצורך מקסימליזציה של ההגנה.

תחזוקת מערכות חשמל בעת אחסון ממושך

בעת אחסון ממושך של קטנועים ואופנועים בסככות, יש לקחת בחשבון את ההשפעה על המערכת החשמלית והמצבר. לא רבים יודעים, אך אפילו כשהרכב לא פועל, המערכת החשמלית ממשיכה לצרוך אנרגיה המדללת את כוח המצבר.

כאשר מתכננים אחסון לטווח ארוך, כדאי לנתק את המצבר או להשתמש במטען מצברים יעודי, שמאפשר שמירה על רמת מתח קבועה. כך ניתן למנוע ריקון בלתי הפיך של המצבר, מצב שעלול לדרוש החלפה.

הכנה לפני אחסון חורף

בחודשי החורף, מומלץ להיערך מראש לאחסון ארוך. יקיר מלול ממליץ על ניקוי יסודי של כל חללי המנוע והשלדה לפני אחסון הוא צעד חשוב. שימון חלקים מתכתיים ימנע קורוזיה בעת חשיפת הכלי ללחות. כמו כן, בדיקת לחץ האוויר בצמיגים ואיזונם תמנע פגיעה במבנה הצמיגים במהלך התקופות שבהן אין שימוש בכלי.

העלאת תדירות התחזוקה בעת אחסון לטווח קצר

אחסון קצר טווח בסככה לרכב אולי נשמע פשוט. אבל חשוב להפעיל את הכלי לפחות אחת לשבוע-שבועיים, כדי למנוע ממערכות קריטיות, למשל המערכת הדלק, להישחק או להתיישן.

בהפעלה רגעית של המנוע, מניעים את כל המערכות ויוצרים זרימה של נוזלים וחמצן שמונעת תקלות והתחמצנות בסוללות. כך אפשר להבטיח שכלי התחבורה יישמר במצב אופטימלי לתקופה ממושכת, גם לאחר תקופות קצרות של אי פעילות.