פרגולה או אם תרצו מצללה בעברית, היא מבנה חיצוני שנתמך על ידי עמודים ושלרוב יהיה ללא קירות בארבעת פאותיו הצדדיות, למעט הפאה העליונה או גג הפרגולה. גינות רבות בבתים ישראלים מעוטרות בפרגולות, שנותנות מחסה לשמש ולמזג האוויר הים תיכוני ששורר באזורנו. אך אם כבר השקענו במחסה שיעניק לנו צל בקיץ, כדאי מאוד שאותו מחסה ידע לתת מענה גם לגשמי החורף ובכך, ישיבה בחוץ יכולה להפוך לנעימה במשך רוב חודשי השנה בארץ.

אז מהן הדרכים הטובות ביותר לאטום גג של פרגולה? כל התשובות במאמר הבא. 

על החשיבות של איטום פרגולה 

מקורה של המילה פרגולה מגיע אלינו איך לא מלטינית והשימוש בה, מופיע בספרים עוד מהמאה ה-15. מאז ועד היום, המטרה העיקרית של כל מבנה שכזה הוא הענקת צל ומחסה מהשמש. עם זאת, אי-אפשר להתעלם מההיבט העיצובי של הפרגולה, מהחומר ממנו היא מיוצרת וממאפיינים נוספים וחשובים כמו הגודל שלה ומעל הכל – רמת האיטום בגג שלה. 

איטום גג הוא היבט חשוב בכל מבנה, שכן לא ניתן לחיות בשום מבנה ללא איטום ראוי גם אם מדובר בארמון. תוצאותיו של איטום לקוי או פגום יכולות להיות מטרידות ואף הרות אסון במקרים מסוימים, שכן האיטום הוא למעשה מה שמבדיל בין החוץ, העולם לבין הפנים, הבית שלנו. 

פרגולה, שכל מטרתה מלכתחילה היא תיחום והענקת צל ומחסה, תהיה חסרת שימוש כלל ללא איטום ראוי. תתארו לעצמכם יושבים מתחת לפרגולה בה השמש קופחת על ראשכם או שבתקופת החורף, הגשם חודר ומרטיב אתכם ואת כל מה שמתחת ובתוך הפרגולה. לכן, איטום גג מקצועי ונכון הוא לא רק עניין של נוחות או של אסתטיקה ועיצוב, אלא גורם שהופך כל מבנה חיצוני ופנימי לשמיש או לבלתי שמיש. 

אילו חומרים יוכלו לשמש לאיטום גג של פרגולה?

אופי ואיכות האיטום, יהיו תלויים בראש ובראשונה בחומר ממנו עשוי הגג. בעוד שבבתים רבים ייעשה שימוש ברעפים ובחומרים אחרים לאיטום ולבניית הגג, כאשר מדובר בפרגולות האפשרויות הן שונות ורבות יותר. 

הנה למשל כמה מהחומרים המומלצים:

מה חשוב לדעת בהרכבת האיטום?

ראשית, חשוב להבין שכל אחד יכול לנסות לבצע את איטום גג הפרגולה שלו בכוחות עצמו, במידה והוא מרגיש שיש לו את הכלים, החומרים, הידע והיכולת לכך. יחד עם זאת, מומלץ תמיד להיעזר באנשי מקצוע מהתחום שכן לאופן הרכבת האיטום חשיבות גדולה. גם חומר האיטום האיכותי ביותר לא יעשה את עבודת האיטום בשלמותה, כאשר הוא יותקן בצורה לקויה או לא נכונה. 

במידה ובכל זאת החלטתם לעשות זאת בעצמכם, הנה כמה נקודות אותן חשוב שתיקחו בחשבון: